Liskov’s Substitution Principle LSP – Tasarım Prensibi

23 Ağu

Bu ilkenin benimsediği ana fikir şu şekildedir: “Alt sınıflardan oluşan nesneler üst sınıfların nesneleriyle yer değiştirdiklerinde aynı davranışı sergilemelidir.” Yani kullanıcılar (client) tarafında alt sınıf ve üst sınıfın kullanımı bir fark göstermemelidir.  Cümlelerle ifade etmek anlaşılır olsa da, kavramı örneklerle güçlendirmekte fayda var.


public abstract class Employee
{
     public abstract string GetDepartment();
}

public class ITEmployee : Employee
{
     public override string GetDepartment()
     {
          return "Information Technology Department";
     }
}

public class HumanResource : Employee
{
      public override string GetDepartment()
      {
         return "Human Resources Department";
      }
}

Yukarıdaki örnekte Employee adında bir üst ve bu sınıftan türetilmiş ITEmployee ve HumanResource alt sınıfları gösterilmiştir. Bu yapıya göre, alt sınıflar üst sınıf gibi kullanılabilir. Nasıl olduğunu şu şeklide client tarafında gösterebilriz.

static void Main(string[] args)
{
     Employee employee1 = new HumanResource();
     Employee employee2= new ITEmployee();

     Console.WriteLine(employee1.GetDepartment());
     Console.WriteLine(employee2.GetDepartment());
}

Employee tipine ait nesne(employee1), HumanResource veya ITEmployee gibi kullanılabilmiştir. Yani alt sınıflar, üst sınıfın işini üstlenebilmektedir. Yani yer değiştirme işlemi başarıyla gerçekleştirilebilmektedir.

LSP temelde Open Closed prensibinin özel bir türü veya uzantısı gibidir. Çünkü OCP den olduğu gibi LSP de de genişlemeye açık bir yapı sözkonusudur.

One thought on “Liskov’s Substitution Principle LSP – Tasarım Prensibi

Comments are closed.